Härom veckan så fick jag kokt ris över, och eftersom jag är student vill jag inte gärna slänga mat. Men jag ville heller inte frysa in det i väntan på att jag nångång skulle kokat för lite ris för att göra matlåda. Så jag bestämde mig för att fråga runt på Middagshjälpen för att få lite bra tips på vad man kan göra med just överblivet ris.

Ett av tipsen som jag fick var att testa fried rice, något som jag inte alls visste vad det var. Men efter lite sökningar kom jag fram till att den är lite som en pyttipanna, man steker ihop det man vill smaksätta riset med, kryddar och knäcker ägg över. Smidigt tänkte jag och började rota runt i köksskåpen för att se vad som fanns hemma.

P1170833

 

Så här blev resultatet! Jag blev riktigt nöjd, ungefär en portion ris blev två portioner av fried rice. Dessutom tyckte jag att det blev riktigt gott, så det här kommer jag definitivt att göra igen, fast en ny variant. Om ni vill veta receptet så hittar ni det här.